In welk hokje zit jij?
Laat ik beginnen met het feit dat mensen elkaar in hokjes plaatsen. Of je dat nu fijn vindt of niet. Ook jij wordt in een hokje geplaatst. Bedenk voor jezelf maar eens wat een bouwvakker doet, een timmerman, een bloemist, een recruiter, een stratenmaker. En weet je het? Vast wel!

En in welk hokje word jij geplaatst? Weet je dat je eigenlijk wel? Heb je jezelf wel eens afgevraagd hoe het komt dat jij altijd of juist nooit wordt gevraagd voor een bepaalde opdracht?

In de 12 jaar dat ik heb rondgelopen als arbeidsbemiddelaar heb ik 1000+ selectiegesprekken gevoerd met kandidaten. Dit waren veel ZZP-ers, maar ook mensen die op zoek waren naar een baan in loondienst. Wat mij opviel is dat veel mensen van zichzelf niet konden benoemen wat hun ‘rol’ oftewel identiteit was. Daarnaast waren er ook een flink aantal die dit wel konden. En misschien raad je het al, deze mensen hadden bijna altijd werk!

In de tijd dat ik arbeidsbemiddelaar was werkte ik op een heel eenvoudige manier. Als ik iemand zocht, dan plopten er vaak namen boven van mensen die ik kende en had gesproken. De vraag koppelde ik direct aan deze mensen. En voila, matchen maar. Kind kan de was doen:-)

Maar waarom ‘plopten’ deze mensen automatisch bij mij naar boven? Dit had alles te maken met het label dat ik op hen had geplakt, of nog beter het label dat ze zichzelf hadden opgeplakt. Net als dat ik als arbeidsbemiddelaar gelabeld was, waren zij binnen hun vakgebied gelabeld. En juist dat maakte hen zichtbaar, herkenbaar en veelal succesvol plaatsbaar.

Misschien wist je het al…maar veel mensen zijn ietwat lui aangelegd! Ze willen niet lang nadenken over wie ze zoeken. Namen moet boven komen ploppen. Komt jouw naam niet boven, dan kans verkeken! En daarom is het erg belangrijk dat jij jezelf voorziet van een identiteit.

Jouw identiteit
En jouw identiteit is niets anders dan de omschrijving van jouw rol. Als recruiters, opdrachtgevers, mensen uit jouw netwerk of wie dan ook iemand zoeken en jij wilt dat ze jou bellen, aan welke term/identiteit denken ze dan. Ben je advocaat? Okay, en wat voor advocaat?: Strafrecht, Nederlands Recht, Civiel Recht. Wat voor advocaat? Of ben je adviseur? Waarin?

Hoe concreter, hoe beter
Wees heel helder en vooral eenduidig in welke rol je vervult. Dan ga je zeker gevraagd worden (als je je uiteraard ook nog weet te profileren door middel van de juiste marketing)

Vind je het eng dat je heel specifiek je rol moet omschrijven? Dat kan ik me voorstellen en tegelijkertijd weet ik uit mijn ervaring van de afgelopen 12 jaar dat specialisten en mensen met een heel helder focus succesvoller zijn, dan mensen die alles kunnen en hierdoor voor minder (tot niets) gevraagd gaan worden.

En…tijd voor jouw identiteit?!
Beantwoord dan onderstaande vragen voor jezelf. Succes!

1. Voor welke opdrachten wil ik benaderd worden
2. Welke termen hanteren opdrachtgevers voor bovenstaande opdrachten bij punt 1
3. Welke namen of naam hangt mijn doelgroep aan het ‘poppetje’ (weet je dit niet, vraagt het ze!)
4. Bedenk 4 termen en test deze door je omgeving naar een reactie te vragen (en vooral wat voor beeld de term bij hen oproept)
5. Kies de term die het beste beeld oproept
5. Zorg ervoor dat je in al je uitingen jouw gekozen term hanteert.
6. Kies vervolgens alleen die opdrachten/banen die op jouw term aansluiten.

Ik wens je veel succes bij het vinden van een mooie opdracht!

Ps. voel je vrij dit artikel te kopiëren, te delen of te gebruiken voor wat dan ook al je het interessant vindt.

(In een volgend artikel zal ik ingaan op het omschrijven van je bedrijfsslogan=soort van promotekst in maximaal 160 tekens). Wil je hiervan op de hoogte gehouden worden, meld je dan nu aan voor mijn nieuwsbrief.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *