“Relevante werkzaamheden zijn vaak niet interessant, totdat ze omzet genereren”

Ken je dat gevoel, dat je aan het eind van de dag heel druk bent geweest, maar geen klant hebt gesproken? Of dat je heel veel ‘zinnige’ dingen hebt gedaan, maar die vooral gericht zijn geweest op je interne bedrijfsvoering?

We moet nog even dat word-sjabloon goed instellen. Nog even zorgen dat de e-mailhandtekening juist staat. Of als je al iets geavanceerder werkt, dan wil je dat je autoresponder (bijvoorbeeld Mailchimp) tip top in orde is. Of ik moet nog even mijn bureau opruimen, want dat is zo’n puinhoop. Of het nodig tijd dat de prullenbak geleegd wordt..

Allemaal zaken die niet direct bijdragen aan je doel: je omzet verhogen…

Wat belangrijk is dat je voor jezelf goed onderscheidt maakt tussen interessante werkzaamheden en relevante werkzaamheden.

Maar hoe weet ik nu of ik bezig ben met relevante werkzaamheden of dat ik vooral interessante werkzaamheden uitvoer?

In dit hoofdstuk ga je het verschil leren tussen relevante werkzaamheden, de reden waarom je vaak je richt op interessante werkzaamheden en hoe je jezelf iedere dag weer kunt ‘programmeren’ om relevante werkzaamheden uit te voeren.

“Het verschil zit erin dat je met interessante werkzaamheden niet direct geld verdient en met relevante werkzaamheden bezig bent om geld te verdienen. Dus interessante werkzaamheden zijn niet de moneymakers…en toch zijn we hier vaak veel tijd aan kwijt.”

Wat is nu vaak de reden dat we zoveel tijd besteden aan interessante werkzaamheden? En hoe kun je voorkomen dat je in de valkuil stapt van teveel interessante werkzaamheden?

De grootste reden van je richten op interessante werkzaamheden is……

TADAAAAH…

DE ANGST VOOR AFWIJZING!

Angst voor afwijzing hoor ik je denken? Nou daar heb ik helemaal geen last van. Nou dan ben je een van de weinigen. En dat is hartstikke gaaf! Gefeliciteerd!

Voor de anderen heb ik ook goed nieuws….de angst is op te lossen!

Ik zag onlangs een interview van een bekende amerikaans spreker Brendon Burchard. De journalist vroeg hem hoe het toch kwam dat hij zo succesvol was. En of hij nooit bang was om afgewezen te worden?

Brendon gaf zijn antwoord, wat ik graag met je wil delen. Hij zei het volgende:” Er zijn twee belangrijke redenen voor mijn succes. De enige reden als ik merk dat ik last heb van het idee dat ik afgewezen kan worden is als ik mij niet heb verbonden met ‘waarom’ ik het ook allemaal weer doe. Dus als ik mezelf weer verbind met mijn missie (of hogere doel), dan ervaar ik die angst compleet niet meer. Het tweede wat hij zei is dat het een kwestie van DOEN is. Dus veel oefenen. Hoe meer je oefent, hoe meer ervaring je krijgt. Hoe meer ervaring, hoe meer zelfvertrouwen en daarmee minder last van de angst voor afwijzing”

Volgens hem zijn er dus twee dingen erg belangrijk om minder last te hebben voor de angst van afwijzing:

1. Verbind jezelf met het ‘waarom’ van jou als ondernemer. Verbind jezelf met je missie.

2. Doe, doe, doe. Oefen, oefen, oefen. Dit levert zelfvertrouwen op en daarmee onafhankelijkheid voor de (kans op) afwijzing. Want die gaan er komen.

Goed nu je weet waar je drang naar het verrichten van interessante werkzaamheden ten diepste vandaan komt, wordt het tijd om hier verandering in aan te brengen, toch?

En daarom krijg je 7 concrete tips die voorkomen dat je je als een dolle richt op interessante werkzaamheden..

  1. Stel je bij iedere activiteit die je uitvoert de vraag:” levert mij dit direct geld op of niet”. Als je deze vraag met ja beantwoordt, dan voer je relevante werkzaamheden uit. Is het antwoord nee, dan zijn dit interessante werkzaamheden.
  2. Spreek met jezelf af dat je tussen 9.00 uur en 17.00 uur alleen relevante werkzaamheden uitvoert. Dus primetime is gericht op relevantie.
  3. Vind je punt 2 erg lastig, spreek dan met jezelf af dat je zoveel mogelijk acties uitvoert om je omzet te verhogen en ‘beloon’ jezelf met interessante werkzaamheden als je alle acties voor die dag hebt uitgevoerd
  4. Zet alle notificaties en pushberichten van social media uit. Dit zijn ware killers die je direct afleiden van je relevante werkzaamheden
  5. Zet je e-mailnotificatie uit. Check 2 maal daags je e-mail (je loopt toch ook niet om de 5 minuten naar je brievenbus om te checken of er nog nieuwe post is gebracht…)
  6. Geef jezelf een heldere omzet-doelstelling mee voor de week, maand. Niet voor een jaar. Dat is veel te groot. Gewoon klein houden. Realiseer die omzet en je hebt tijd om je te richten op interessante werkzaamheden.
  7. Besteed interessante werkzaamheden uit aan mensen voor wie dit relevante werkzaamheden zijn:-). Dus ga niet zelf sjablonen maken of je administratie doen, maar besteed dit uit. Ieder zijn vak!

Kortom….

Hoe beter jij in staat bent om vooral relevante werkzaamheden uit te voeren. Hoe succesvoller je zult zijn als ondernemer in het verhogen van je omzet. En daar is het jou om te doen, nietwaar?

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *