Ben ik eigenlijk wel een goede manager?

Stel je eens voor dat je als manager van jezelf niet vindt dat je echt een goede manager of leider bent. Diep in je ervaar je een onzekerheid of je wel echt goed bent. En vervolgens ga je op een leiderschapstraining, waarin je bijvoorbeeld leert hoe situationeel leidinggeven werkt, of hoe je je medewerkers kunt laten werken vanuit hun talenten, of hoe je slecht nieuwsgesprekken voert. Wat denk je? Zullen deze onderwerpen dan beklijven? Zal je met volle overgave de aangereikte stof in de theorie gaan toepassen?

Ik denk het van niet. Want zolang jij van jezelf denkt (of ervan overtuigd bent), dat je geen goede manager of leider bent, zal je niet echt effectief gaan leidinggeven. En zal de aangereikte stof zo weer van je afglijden. Jammer van de training, zonde van de investering…

Als je heel eerlijk bij jezelf te rade gaat, herken je dan ook wel eens het stemmetje in je dat zegt dat je op een dag ‘door de mand zult vallen’ als leidinggevende. Of het stemmetje dat aan je vraagt wie jij bent om je team aan te geven wat de beste koers is. Of nog erger, het stemmetje dat zegt dat je toch echt beter bent als teamlid dan als manager..

En herken je wat van bovenstaande? Of is leidinggeven iets wat je echt ervaart als het mooiste wat je ooit is overkomen? Als je dit laatste ervaart, dan zal onderstaande niet of minder op jou van toepassing zijn. Herken je echter bij jezelf wel iets van bovenstaande, dan helpt het volgende je wellicht in je worsteling. Want een worsteling kan het zijn….

Okay je herkent het. En nu? Moet je nu de rest van je tijd werken met de stemmetjes in je hoofd? Of is er een manier waardoor je minder vaak gekweld wordt door de belemmerende gedachten? Nou die is er!

Er is namelijk een erg krachtige manier om je, belemmerende, denken of overtuiging om te buigen naar een helpende overtuiging. De overtuiging dat je er mag zijn als manager en echt waarde toevoegt aan je team. Met als effect dat jij lekkerder in de wedstrijd zit, je team meer vertrouwen in je heeft en dit uiteraard positief uitwerkt op het effectief samenwerken binnen het team.

De oplossing is eigenlijk heel simpel: Verbind je met je hogere doel waarom jij    leiding geeft, blijf jezelf ontwikkelen en pas het geleerde toe in de praktijk.

Verbind je met het hogere doel
Dit klinkt misschien wat zweverig en kan het ook zijn. Tenzij je het heel concreet maakt. Stap maar eens vol in je gevoel waarom je leiding geeft. Wat wil je bijdragen als manager? Wat is jouw positieve intentie als manager? Dit werkt erg goed als je rechtop gaat zitten, rustig ademhaalt en van je af kijkt (het liefst een beetje omhoog kijkend). Leg je hand op je buik en adem naar je hand toe. Waarschijnlijk word je al wat rustiger in je hoofd en ga je, weer, ervaren hoe gaaf het is dat jij de kans hebt gekregen om vanuit je rol echt iets te betekenen voor de mensen aan wie je leiding geeft. Voel je het al?

Iedere keer als de belemmerende gedachte naar boven komt dat je geen goede manager bent, doe dan bovenstaande oefening. Je zult merken dat je binnen maximaal 10 seconden weer met een glimlach kunt kijken naar je rol als leidinggevende!

Blijf jezelf ontwikkelen en pas het toe in de praktijk
Verbinden met het hogere doel brengt je in de positieve state of mind. Je ervaart vanuit je hart/gevoel waarom je manager bent geworden en wat je wezenlijk toevoegt. Het is echter niet genoeg. Je moet blijven oefenen in de praktijk. Denk maar aan voetballers op topniveau. Die stoppen niet met trainen op het moment dat ze de top hebben bereikt. Ze blijven zichzelf scherpen, bekwamen en doen er alles aan om op niveau te blijven. Dit geldt ook voor jou als manager. Je zult moeten blijven ontwikkelen op vaardigheidsniveau en tegelijkertijd het aangeleerde iedere dag in de praktijk blijven brengen. Je zult merken dat hoe vaker je met de stof in de praktijk bezig bent, hoe meer bekwaam je erin wordt. Hoe bekwamer je wordt, hoe meer zelfvertrouwen dit je geeft en hoe MINDER belemmerende gedachten je hebt over je rol als leidinggevende.

En hoe minder vaak je deze belemmerende gedachten hebt, hoe effectiever jij gaat leidinggeven aan je team. Met als mooie resultaat dat je team, nog, succesvoller gaat zijn. En daar is het je toch om te doen, of niet?

Wil jij je team ook succesvol meekrijgen in een verandering?
En wil je hier met mij eens verder over praten? Neem dan contact met me op via onderstaande contactformulier of bel me op 06-51837131.

Meer kennis

kotsende man

Schaarste-mindset versus Overvloed-mindset. Waar kies jij voor?

IMG_0003

Hoe krijg en houd je een groep van circa 40 mensen 4 uur lang enthousiast?

Aandacht-luisteren-en-praten-website-1080x800-664462054

Wat is het belangrijkste in een verkoopgesprek?

MeerBlijeKlanten.nl

Hans Zomer is oprichter, trainer en spreker bij MeerBlijeKlanten.nl. Met als missie zoveel mogelijk managers helpen bij het bouwen van succesvolle en klantgerichte teams. Vanuit het motto: "Buiten Winnen, is Binnen Beginnen".
10 tips voor managers en ondernemers, klantgerichtheid, teamontwikkeling
Gratis download: 10 tips voor managers en ondernemers

In dit boekje lees je 10 concrete tips die jou gaan helpen om de klantgerichtheid binnen jouw organisatie te vergroten.