Straks gaan jullie ook nog juichen…

“Een het einde van deze inspiratiesessie gaan jullie ook nog met de handjes in de lucht”, vertelde ik de groep jonge bestuurders van LTO Noord.

Nadat ik ze zover had gekregen dat ze ‘op commando’ gingen staan en weer zitten èn er weerstand ontstond om te doen wat ik hen vroeg.

6 keer is het me gelukt ze te laten zitten en weer te laten staan. Daarna ontstond er weerstand en bleef de hele groep zitten, ondanks mijn vraag weer te gaan staan.

“Waarom zou ik weer gaan staan? Wat heeft dit voor nut? Ja doei, nu weet ik het wel hoor”. Dat kreeg ik uit de groep terug.

En dat was exact de bedoeling. Dat er na verloop van tijd weerstand zou ontstaan vanuit de groep. Want dat was precies het moment dat ik kon uitleggen dat iedereen in staat is om anderen mee te krijgen.

En dat het tegelijkertijd ook voor veel (zo niet iedereen) lastig is om blijvend anderen mee te krijgen.

Behalve als er 1 ding heel duidelijk aanwezig is…

En dat ‘ding’ heet het hebben van een belang.

Zolang de ander belang heeft om mee te blijven bewegen (om op te blijven staan en weer te gaan zitten), dan zal hij of zij makkelijk(er) mee te nemen zijn richting het doel wat jij voor ogen hebt.

Ziet de ander het belang niet (meer) voor zichzelf, zijn team, organisatie, etc, dan is het in beweging krijgen van de ander lastig, zo niet onmogelijk.

Wil jij dus ook je beïnvloedingvermogen vergroten. Of je nu manager, verkoper, recruiter, adviseur, spreker, trainer of wie dan ook bent?

Zorg er dan altijd voor dat de ander(en) het nut hiervan voor zichzelf in ziet/zien…en dat jij weet wàt dit belang is. Dan heb je goud in handen in het meenemen van de ander richting jouw doel.

Eens?

Oh ja…en dat juichen op het laatst van deze inspiratiesessie? Gelukt? Ja natuurlijk.. Misschien wel omdat ze er belang bij hadden en ze opgelucht waren dat ze dan eindelijk van me af waren:-)

Meer kennis

kotsende man

Schaarste-mindset versus Overvloed-mindset. Waar kies jij voor?

IMG_0003

Hoe krijg en houd je een groep van circa 40 mensen 4 uur lang enthousiast?

Aandacht-luisteren-en-praten-website-1080x800-664462054

Wat is het belangrijkste in een verkoopgesprek?

MeerBlijeKlanten.nl

Hans Zomer is oprichter, trainer en spreker bij MeerBlijeKlanten.nl. Met als missie zoveel mogelijk managers helpen bij het bouwen van succesvolle en klantgerichte teams. Vanuit het motto: "Buiten Winnen, is Binnen Beginnen".
10 tips voor managers en ondernemers, klantgerichtheid, teamontwikkeling
Gratis download: 10 tips voor managers en ondernemers

In dit boekje lees je 10 concrete tips die jou gaan helpen om de klantgerichtheid binnen jouw organisatie te vergroten.