“Focussen overkomt je niet,

focus kies je”

Misschien heb je het wel eens meegemaakt. Je koopt een nieuw T-shirt met een gave opdruk en ineens lijkt het wel of iedereen dat specifieke T-shirt heeft gekocht. Of je hebt het over een nieuw muziekband die je hebt ontdekt en ineens lijkt het wel of de hele wereld deze muziekband kent. Is dit herkenbaar voor jou? Ja? Nou dan weet je nu al hoe focus werkt!

Want alles wat je aandacht geeft groeit! Zo werkt focus. Hoe meer focus jij aanbrengt in je bedrijf, hoe meer je om je heen zult ervaren dat er vraag is naar jouw specifieke dienstverlening.

Ja, ja, belangrijk dat focussen…maar wat levert mij dat nu eigenlijk op? Heel veel! Ik noem er enkele:

3 voordelen die focussen oplevert

  1. Het brengt je gemak (je hoeft je bijvoorbeeld nog maar op 1 doelgroep te richten qua marketing)
  2. Herkenbaarheid (je gaat opvallen doordat je je onderscheidt van de massa, die allemaal natuurlijk alles voor iedereen doen..)
  3. Vertrouwen (hoe specialistischer je wordt, hoe meer kennis/ervaring je dit zal opleveren en hoe meer je hierdoor de status van expert=veel omzet, kunt genereren)

Maar hoe focus je je nu? En waar breng je focus op aan?

Er zijn verschillende manieren van focussen. Verschillende gebieden waar je je op kunt focussen. Je kunt je focussen op een bepaalde regio, of een bepaald dienstverlening. En ook op een bepaalde doelgroep. En over deze laatste leer je nu wat meer. Hoe zorg je voor de juiste doelgroep en waar moet deze doelgroep aan voldoen om voor jou renderend te zijn en te worden?

Om te bepalen wat voor jou de juiste doelgroep is, stel je jezelf de volgende vragen:

  1. Welke mensen geven mij energie?
  2. In welke mensen herken ik mezelf? Waar je jezelf in herkent is de meest makkelijke groep om je in te verplaatsen en daarmee vraag 4 te kunnen beantwoorden.
  3. Heeft deze groep mensen geld? EN willen ze dat geld gaan uitgeven aan de oplossing die jij voor hen in petto hebt.
  4. Wat zijn de grootste frustraties, angsten, valkuilen en passies van deze mensen. En uiteraard heb jij hiervoor DE oplossing.
  5. Herkent de doelgroep zichzelf. Bijvoorbeeld iedereen ten opzichte van mannen van 30 jaar, getrouwd en woonachtig in Ede. Welke groep zal zich het snelst herkennen?

Focus is dus belangrijk. Zie ondernemen met focus als het gaan op vakantie. Je weet naar welke camping je wilt in Zuid-Frankrijk. Alleen moet je er nog komen. Nu je weet waar je heen wilt, stippel je vanzelf je weg uit. En die weg kan voor iedereen anders zijn.

Reageren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *